Ha tetszett, oszd meg kérlek!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Április 24–30. között rendezik a Fashion Revolution Weeket, amelyhez idén Magyarország is csatlakozott. A Fashion Revolution egy globális mozgalom, amely a divatipar fenntarthatóságáért és méltányosságáért szólal fel a világ 90 országában. Hogy ez pontosan mit takar, miért is fontos, mi közötök / közünk van hozzá egyszerű divatszeretőként vagy ruhavásárlóként? Arra gondoltam, a Fashion Revolution Hét minden napjára hozok valamilyen ötletet, hogy az alapoktól indulva a hét végére igazi divatforradalmárokká váljatok.

1. NAP – Keressetek rá a #whomademyclothes hashtagre az Instagramon

Ez egy bemelegítő gyakorlat, hogy kicsit ráhangolódjatok a témára, és megérezzétek a vásárlók erejét. Vásárlók vagytok ti is, én is, és ha belegondoltok, sok esetben semmit nem tudunk a ruháinkról.

Legyetek kíváncsiak!

Ha ma felmentek az Instára, és rákerestek a #whomademyclothes hashtagre, akkor azt fogjátok látni, hogy sokan kifordított ruhával, a ruhacímkét mutatva szelfiztek és ezt töltötték fel. Ez a Fashion Revolution mozgalom egyik jelképe, aki divatforradalmárnak tartja magát, az így fejezi ki, hogy a mozgalommal tart.

A kezdeményezés Nagy-Britanniából indult, és arra biztat mindenkit, hogy tegyen fel egy teljesen egyszerű, ártalmatlannak tűnő kérdést:

Ki készítette a ruhámat?

Vásárlóként kicsi az esélye, hogy ezt kiderítsük, de a legszebb az egészben, hogy sokszor maga a márka sem tudja, ki készítette a ruhát, amelyet elad nekünk. A divatipar ugyanis profitorientált, globális iparág, amely szinte teljesen átláthatatlan a munkák kiszervezése, az alapanyagok, a késztermékek ide-oda utaztatása miatt. Ez az átláthatatlanság pedig ahhoz vezet, hogy szinte semmit nem tudunk arról, kik, milyen körülmények között, milyen áron készítették a ruháinkat.

Aztán amikor bekövetkezik egy hatalmas tragédia (2013. április 24-én, tehát pont ezen a napon omlott össze egy nyolcemeletes bangladesi ruhagyár, ahol több mint ezer munkás lelte halálát), akkor kiderül, hogy óriási a baj: éhbér, gyerekmunka, környezetszennyezés, állatkínzás, kizsákmányolás, szeméttermelés.

Ha még többet szeretnétek tudni a Fashion Revolution kampányról, a magyar csapatról, a fast fashion cégek működéséről, olvassátok el ezt az interjút, amelyben Szentesi Réka divatkutató, a Fashion Revolution Hungary csapat tagja mesél erről sokkal bővebben.

2. NAP – Nézzétek meg a The True Cost című filmet

Nagyon sok blogger hivatkozik erre a filmre, mint fordulópontra. Egy vagyok közülük, nálam is ez a film volt az utolsó csepp a pohárban 2016 áprilisában. Amikor felkerült a Netflixre, azonnal megnéztem, aztán napokig nem tértem magamhoz. Azóta persze árnyaltabb a kép, nekem is folyamatosan újabb és újabb kérdéseim vannak, gondolkozom ezen a problémán, de belépőnek ez a film kötelező.

A filmről itt írtam bővebben.

A film honlapján megtaláljátok, hol és hogyan tudjátok megnézni / letölteni. Részleteket találtok a YouTube-on is.

Forrás: The True Cost

3. NAP – Egyszerűen csak rámoljátok át a szekrényeteket

De ne csak ímmel-ámmal, hanem minden egyes polcot pakoljatok ki, hajtsátok át a ruhákat. A rendezett szekrényben sokkal könnyebben megtaláljátok, amit kerestek, jobb belenézni. Ráadásul azon is meg fogtok döbbenni, mennyi régen látott ruhával találkoztok majd. Mikor is volt rajtatok utoljára? Három éve? Öt? Soha? Mi legyen a sorsa? Menjen? Maradjon?

Persze vannak egyéb megoldások is: ide kattintva ezeket is elárulom.

4. NAP – Figyeljétek az eseményeket! Informálódjatok online!

Ma már nagyon sok olyan eseményre el lehet jutni, amely a környezetvédelemmel, fenntarthatósággal vagy a fenntartható divattal foglalkozik. Ezeken egy csomó érdekes információ birtokába juthattok. Nekem ugyan a munkám része, hogy képben legyek, de ha egy ügyet elkezdtek fontosnak tartani, akkor érdemes eljárni eseményekre, programokra is.

Iratkozzatok fel ma pár olyan szervezet vagy helyszín Facebook-oldalára, kövessetek be mikro-influencereket, vloggereket, bloggereket Instagramon, vagy lépjetek be olyan Facebook-csoportokba, ahol sok hasznos információhoz hozzájuthattok.

Én is sokakat követek, de hoztam nektek egy exkluzív listát 🙂

Hazai bloggerek:

Békési Anna – Anna in the mirror

Divatjog blog ide kapcsolódó bejegyzései – például ez vagy ez is

Dobos Emese írásai az YDEA blogon

Molnár Dorka – The Upcyclista

Rátkai Anna – Recoded

Ronkóné Papp Tünde – Stílusökológia

Vanyovszki Mária ide kapcsolható bejegyzései A Salon blogján – például ez

Róluk muszáj tudni:

Fashion Revolution Hungary

Global Sustainable Fashion Week Budapest

Kihagyhatatlan esemény a héten:

Április 27-én rendezik meg a Fenntarhatóság és társadalmi felelősségvállalás a divatban című estet a Budapesti Corvinus Egyetemen. Ott a helyetek!

5. NAP – Keressetek elő egy ritkán vagy soha nem viselt ruhát a szekrényetekből és vegyétek fel ma azt! (Majd kezdjétek el viselni rendszeresen :))

Ha a 3. napon átpakoltátok a szekrényt, ezzel nem is lesz probléma 😀

Nekem is több ilyen van a szekrényemben. :/ Az egyik egy rózsaszín alkalmi ruha, amit 2011-ben vettem, utána egészen 2016 őszéig alig volt rajtam. Azóta próbálom rendszeresen viselni. Ezzel a ruhával csatlakoztam egy kampányhoz, amelyet sokan Colin Firth brit színész feleségéhez, Liviához kapcsolnak, pedig valójában egy brit újságírónő, Lucy Siegle (fenntartható divat témában nagyon erős) fejéből pattant ki az ötlet. A lényege, hogy bárhol is vásárolsz, először tedd fel magadnak a kérdést:

Viselni fogom ezt a ruhát legalább harmincszor?

Ha igen a válasz, akkor vedd meg. Nos, nekem eszembe sem jutott ez a kérdés 2011-ben, sokszor vásároltam úgy, hogy nem gondoltam át, mi lesz a ruha élete, hogyan fogom tudni kihasználni. De ha már így alakult, akkor fogtam a kis ruhácskát, és újra elkezdtem viselni. Az eredményről fotók is készültek: néhány összeállítást ide kattintva meg tudtok nézni.

Szóval ha előkerestetek egy régi darabot, felvettétek és tetszett a végeredmény, akkor készítsetek fotót, posztoljátok az Instagramra, és használjátok a #30wears (vagy a #viseld30szor) hashtaget.

6. NAP – Nézzétek meg a kedvenc ruhátok címkéjét

Vásárlóként nagyon nehéz a tájékozódás, ha az üzletekben egy 3 x 5 centis cetli alapján kell kideríteni, ki, mikor, miből készítette a ruháitokat, ráadásul a kezeléssel kapcsolatos tudnivalók is ezen a cetlin szerepelnek.

WHAT THE LABEL SAYS ABOUT YOUR CLOTHES? Simply: NOTHING. Or not much. 🙁 BUT you are not on the dark side of fashion anymore, if you read on it: upcycled. Upcycling is the process if creating something new and better from old items. IT'S SIMPLE: MAKE BETTER THAN THE ORIGINAL. Upcycled fashion uses materials that exist already. It is sustainable and creative. It is the future of fashion.🔸MIT MESÉL A CÍMKE A RUHÁDRÓL? Röviden: semmit. Na, jó, szerencsés esetben néhány dolog leolvasható róla. Ha például az UPCYCLED kifejezéssel találkoztok, máris elfelejthetitek a sötét oldalt. Az upcycling (továbbhasznosítás) kicsit más, mint a recycling (újrahasznosítás). A továbbhasznosítás során az adott anyag és tárgy továbbhasznosításakor minimális energiafelhasználás történik. Ilyenkor az anyag általában nem alakul át (pl.: recycling során PET palackból készül ruha, upcycling során férfi ingekből készül női ruha), viszont hatalmas kreatív energiára van szükség hozzá. Mi ez, ha nem a divat (közel)jövője? #label #clotheslabel #upcycledfashion #upcycling #upcycle #sustainable #sustainablefashion #futureoffashion #printa #budapest #tovabbhasznositas #továbbhasznosítás #továbbhasznosított #fenntarthato #fenntarthatodivat #viszlatfastfashion #whomademyclothes #fashionrevolution @fash_rev

A post shared by #viszlatfastfashion (@viszlatfastfashion) on

WHAT THE LABEL SAYS ABOUT YOUR CLOTHES? Not much. There is a vintage top in my closet. I've found it at a clothing swap party organized in our office. This piece is from the U.S.A.. There are much more details on the clothing label than usual. I was surprised when I saw it at first time. BUT I know just because of the label, that this piece is made of imported fabrics from Korea and made in the U.S.A.🔸MIT MESÉL A CÍMKE A RUHÁDRÓL? Őszintén meglepett, amikor először láttam ezt a címkét. A legutóbbi ruhacsere partin került hozzám ez a vintage felső. Kicsit bővebb a leírás a címkén, mint amihez hozzászoktam: az anyag Koreából érkezett és az USÁ-ban gyártották.🔶 #clothinglabel #label #vintage #madeintheusa #vintageclothes #sustainablewardrobe #sustainablefashion #clothesswap #ruha #ruhaipar #ruhagyartas #divat #fenntarrhatodivat

A post shared by #viszlatfastfashion (@viszlatfastfashion) on

Vannak olyan listák, amelyek segítenek, kereshetitek a fenntartható divattervezőket, de mindig járjatok utána a dolgoknak – én pl. ezen az oldalon nézelődtem már sokat.

Szerencsém van, még van egy fél évem kutatni, mivel további fél évig egyáltalán nem vásárolok.

És ha már a címke: a világ első 100%-osan átlátható márkája a HONEST by. Csak érdekességképpen csekkoljátok egy-egy ruha leírását. Ha ez alapján gyártanának címkéket, egy lepedőt kapnánk a ruhánk mellé, de biztos még azt is tudnánk, hogy a legutolsó cipzárt hány öltéssel, ki varrta be, mennyi idő alatt, milyen cérnával a ruhánkba. Ilyen is van.

7. NAP – Idézzétek fel a kedvenc ruhátok történetét

Valamikor a főiskolai éveim alatt volt egy farmerom, amit az első (második? harmadik? maradjunk abban, hogy az egyik első) ösztöndíjamból vettem. Méregdrága volt és olyan csípőszabása, hogy Britney Spears is megirigyelte volna.

Persze, ma már teljesen elképzelhetetlen, hogy viseljem, de akkor annyira szerettem, hogy amikor már rongyosra koptattam, komolyan eszembe jutott, hogy bekereteztetem és felakasztom a falra faliképként. Nem történt meg, de az emléke megmaradt.

Azok a ruhák, amelyeket szerettek, tovább ott maradnak a gardróbotokban. <3

Biztosan van nektek is ilyen ruhátok. Küldhettek róla fotót, posztolhattok az Instagramra, használjátok a #szeretemaruhámat vagy a hivatalos #lovedclotheslast hashtaget, amellyel a nemzetközi Fashion Revolution kampányhoz csatlakoztok.

(Visited 46 times, 1 visits today)

Ha tetszett, oszd meg kérlek!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •