Ha tetszett, oszd meg kérlek!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Tegyétek a szívetekre a kezeteket, és válaszoljatok őszintén: miben alszotok? Mit vesztek fel, ha hazaérve a munkából szeretnétek átöltözni? És ha egész nap home office-ban vagytok? Nincs semmi baj a kinyúlt melegítővel, a sokéves pólóval, de jó tudni, hogy létezik más opció is. Egy újonnan alakult magyar slow fashion márka, az OAT AVA az otthoni ruhákat álmodta újra.

Az interjú eredetileg a Slow Budapest blogján jelent meg 2018 májusában.

Sokat gondolkoztam azon, vajon mennyire helyénvaló márkákról írni a Slow Budapest blogján. Nem az a cél, hogy vásárlásra buzdítsalak benneteket. Inkább arra inspirállak titeket, hogy fedezzétek fel a saját ruhatáratokat, használjátok a már meglévő darabjaitokat addig, ameddig csak lehet. Viseljétek ezeket a darabokat kreatívan, és szeressetek bele a már meglévő ruháitokba újra és újra.

Mi az a slow fashion?

A slow fashion azonban nem merül ki abban, hogy a saját ruháink viselése élménnyé válik, hiszen előbb-utóbb szükségünk lehet új darabokra. Akkor viszont a tudatos, megfontolt, átgondolt vásárlás lép életbe. Én egy évig nem vásároltam ruhát, cipőt és egyéb kiegészítőt, és azt tapasztaltam, hogy nem vásárolni lényegesen könnyebb volt számomra, mint lassú és tudatos döntéseket hozni ebben a felgyorsult világban, amikor a csapból is az folyik, hogy konzumálnunk kell. Egyszerre felszabadító kilépni ebből a világból, ugyanakkor időigényes is utánajárni annak, hogy mit és hol szerezhetünk be.

A ruházkodás ugyanis az életünk része, egy ősi eszköz arra, hogy kifejezzük magunkat. Kinek fontosabb, kinek kevésbé. Van, akit érdekel, mit visel otthon vagy home office-ban, van, akit kicsit sem. Nagy könnyebbség lehet, ha ismertek olyan magyar márkákat, amelyek fenntartható, etikus szemmel alkotnak.

Interjú az OAT AVA tervezőivel

Az OAT AVA márka alapító-tervezői, Szécsényi Ági és Vágó Vanessza együtt diplomáztak kötöttanyag- és formatervezőként a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen. Olyan márkát álmodtak meg, amelynek hívószavai a fenntarthatóság, az etikus divat és a kötött ruhák iránti szerelem.

Nagyon izgalmas a koncepció, hogy otthoni, „játszós” ruhákban gondolkoztok. Hogy lett ez a fő profil? Volt valami rémes emlék, amely ezt inspirálta?

Ha kinyúlt felsőben és az utcára már sosem hordott, itt-ott lyukas leggingsben nyitunk ajtót egy spontán megjelenő hatfős vendégseregnek, az nem a legkomfortosabb érzés, ám nem kifejezetten az ilyen történetek miatt indultunk el ezen a vonalon.

Az irány onnan ered, hogy mindketten otthonról dolgozunk, az időnk legnagyobb részét itt töltjük, legyen szó pihenésről, munkáról, a barátaink fogadásáról. Ezért ennek a környezetnek fontos a hangulata, a kisugárzása, mert rányomja a bélyegét a mindennapjainkra.

Az otthoni környezettel pedig kézenfogva jár az öltözék, amelyben itt vagyunk, ez szintén nagyban hozzájárul az otthon eltöltött idő színvonalához.

Nem titkolt szándékunk hosszú távon magasabb szintre emelni az otthoni öltözködés kultúráját. Látjuk, hogy már most is sok olyan ember van, aki ha minőségi időt tölt otthon, nem elégszik meg a macinaci/edzőruha/pizsama változataival. Egyértelmű volt a természetes alapanyagú, jó minőségű fonalak használata, amelyek a környezetre gyakorolt kevésbé káros hatásuk mellett növelik a viselés közbeni komfortérzetet.

Számotokra mit jelent a slow fashion? Egy átlagvásárlónak hogyan magyaráznátok meg, miért vagytok slow márka?

A termékeinket hosszú távra tervezzük. Értve ezt a dizájnra is, amelyet nem az aktuális trendek határoznak meg, éppen ezért nem lesz félévente megjelenő új kollekció, amivel egyúttal a „régit” fillérekért elszórjuk, és értve az egyes termékek élettartamára is. Minőségi, 100% pamutfonalakkal dolgozunk, amelyek előállítása során nem használnak káros kémiai vegyületeket. A gyártó cég elkötelezett híve a fenntartható, környezetre nézve kevésbé megterhelő eljárásoknak.

A tudatos, környezetünk védelmét szem előtt tartó életforma eleve közel áll hozzánk. A magánéletünkben is igyekszünk így hozni a döntéseket, gondolva például a flakonos tusfürdő helyett helyi, kézműves szappan használatára, vagy műanyag csomagolóanyagok minimálisra redukálására. A sor nagyon hosszú, mert hiszünk abban, hogy sok kicsi sokra megy.

Szívügyünk a téma, ezért egyértelmű volt, hogy a márkánkat is ezen értékek mentén fogjuk elindítani. Hazai gyártóval dolgozunk, ezzel egyrészt egy családi vállalkozást támogatunk, másrészt a kissé döcögő magyar textiliparból sem vonjuk ki magunkat. Emellett a gyártó és tervező közötti szállítást is megspóroljuk magunknak és a környezetnek is.

Mit nyer egy slow márkával a vásárló?

Rengeteget. Aki még nem ismerkedik a témával, a fast fashion termékekhez képest csak egy magasabb árat lát. Itt nem csak annyiról van szó, hogy a ruhára elköltött pénz egy dollármilliárdokat érő cég helyett egy kis helyi vállalkozáshoz kerül, bár már önmagában ez is örömteli.

Aki egy slow fashion jegyében született termékre ruház be, nem támogatja az ázsiai sweatshopok működését, ahol az alkalmazottakat, sokszor gyerekeket borzalmas, életveszélyes körülmények között dolgoztatják, mindeközben kizsákmányolva őket. Nem támogatja a környezetünkre káros vegyszerek, valamint a soha le nem bomló alapanyagok használatát. Nemet mond egy olyan termékre, amely a fél világot átutazva, alapanyagárral, munkabérrel, egyéb díjakkal, rátett haszonnal együtt nem kerül többe, mint 3 kiló kenyér. Nemet mond a jelentéktelen, értéktelen, rossz minőségű, 2 hordás után a kukába dobott ruhákra.

Nemet mond az őrült fogyasztásra, és ezzel már tett valamit azért, hogy a világ jobb és továbbra is élhető legyen.

Ezekkel együtt pedig igent mond a gondosan kikísérletezett technológiájú termékekre, amelyeknek az élettartama, megfelelő ápolás mellett, igen hosszúra nyúlik. Igent mond a ruhákra, amelyeknek az útja az alapanyag, esetünkben gyapot leszedésétől kezdve a termék vásárlóhoz jutásáig visszakereshető, átlátszó és fair. Értéket nyer, amit minden alkalommal érezni fog, amikor felveszi az adott ruhadarabot.

A fennmaradáshoz bevételre van szükség, ahhoz pedig bizonyos darabszám eladására. Egy slow márka esetében ez nem visszás?

Nem célunk óriásira nőni, mindössze megélni abból, ami mellett elköteleztük magunkat, amit imádunk csinálni, miközben fenntartható opciót kínálunk otthoni és kötött ruhák terén azoknak, akiknek számít, honnan, milyen körülmények közül származik a ruhájuk.

(Visited 272 times, 1 visits today)

Ha tetszett, oszd meg kérlek!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •