Ha tetszett, oszd meg kérlek!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Olaszország és a divat egymástól elválaszthatatlanok. A francia nők mellett az olaszok azok, akik – állítólag – legendásan öltözködnek, akikre felnézünk, és követni szeretnénk őket. De milyenek az olasz öltözködési szokások valójában? Hogyan öltözködik egy átlagos olasz nő? Erről mesél nektek a Holy Duck! blog egyik olvasója, aki maga is blogol.

Földi Barbara ‘Barka’ blogger, társadalmi vállalkozó, a ReCreativity egyik alapítója. Nehéz meghatározni, mi mindennel foglalkozik: tréner, kreatív, coach. Barka életvitelszerűen Budapesten él, de majdnem havonta utazik hosszabb időre Olaszországba (Santa Maria Capua Vetere), Nápoly mellé.

„Odavalósi a férjem és nekem is mintha a második otthonom lenne az a város. Már több mint 10 éve járok oda rendszeresen” – írja Barka, aki nemrég a hulladékmentes életmódról kezdett blogolni. A Tinyecoambassador oldalon angol és magyar nyelven is olvashatjátok a cikkeket.

Barka kapcsolata a fenntartható divattal valamikor akkor kezdődött, amikor az egyetem – 12 éve – mellett dolgozni kezdett az Inditex egyik üzletében. (Az Inditex birodalomhoz tartozik többek között a Massimo Dutti, a Zara, az Oysho, a Bershka és a Stradivarius is – mindegyik márka termékei kaphatók Magyarországon is.) „Már akkor is mindent turiból vettem. Mindössze fél évet töltöttem ott, de az a fél év felnyitotta a szemem, milyen égető is ez a probléma és milyen mennyiségű ruhát halmozunk fel! Én is rengeteget halmoztam, de szerencsére 5-6 éve a szelektálás nagyobb hangsúlyt kap nálam” – meséli.

Az olasz barátnőket sosem látta smink nélkül

Kíváncsi voltam, mi a véleménye az olasz nők öltözködéséről – akár a magyar nőkkel összehasonlítva.

„Az olasz nők (és a férfiak is) sokat adnak a kinézetre. Egy nagyobb alkalomra (esküvő, keresztelő stb.) NEM LEHET ugyanazt a ruhát felvenni. A mindennapokban otthon nagyon is kényelmesen öltözködnek (általában régebbi darabokba), de ha csak a piacra mennek, rögvest előkerül a legújabb szemüveg, nadrág.

A nagy átlag sok időt és pénzt fordít a megjelenésére.

Nemcsak a ruhákra, hanem mindenre, ami ezzel jár: kozmetikus, haj, smink. Vannak olyan olasz barátnőim, akiket sose láttam smink nélkül! Mindig elegánsak és úgy vettem észre, sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek a kiegészítőkre – táska, cipő, ékszerek –, mint mi itthon” – foglalja össze röviden.

Holy Duck Olaszország

Fotók: Unsplash

Gyakran vásárolnak, pedig nincs rá szükségük

Ha ennyi ruhájuk van, azt valahol vagy valahogy be is kell szerezniük. Vajon melyek számukra a lényeges szempontok? Barka megfigyelte, hogy minden korosztály számára a márka az elsődleges szempont – hogy milyen, az attól függ, mit enged meg a pénztárcájuk.

„Az ismerőseimből kiindulva azt látom, hogy gyakran vesznek ruhát. Ha van, ami megtetszik (és megengedhetik maguknak), azt megveszik, akkor is, ha nincs rá feltétlen szükségük. A boltokban az eladók valóban eladnak. Dél-Olaszországban ez egy szakma. Beszélgetnek veled, segítenek választani, felpróbálni. Nagyon sok helyen a tükör nem a próbafülkében található, ki kell menj megnézni magad. Ilyenkor odalép az eladó és ő is kommentál – kéretlenül is.”

Turik helyett butikok

Érdekes, hogy a fast fashion ugyan jelen van Olaszországban, mégsem ez a jellemző. Még mindig tartják magukat a kisebb butikok, piacok, ahol „jellemzően sok jó minőségű helyi áru van – ruha és cipő is.” És míg Magyarország turinagyhatalom, addig Olaszországban a turkálás és a turkáló sem jellemző.

„Az elmúlt 10 évben kétszer találkoztam használtruha-bolttal.

Az egyik a vintage típusú volt túlárazott ruhákkal, a másik az itthon is ismert darabáras turkáló. De ezek is túl vannak árazva és ugyanúgy jellemzően angol ruhák érkeznek. Nagy általánosságban elmondhatom, hogy nincsenek benne a köztudatban. Vannak néha piacok, ahol (amerikai) használt ruhák kaphatók – szintén darabra.”

Rengeteg ruha a gardróbokban

És mi történik a ruhákkal, amit nem használnak? Barka meglepő választ kapott azoktól, akiket kérdezett. „Azt mondják, otthon vannak zacskóban vagy bedobozolva. Nem is adják el, és nem is dobják ki. El sem tudom képzelni, mekkora mennyiségű nem használt ruha lehet az olasz háztartásokban felhalmozva!”

A fenntartható divatra, a tudatos ruhavásárlásra egyébként kevesen hívják fel a figyelmet, az influenszerek, vloggerek és bloggerek inkább a zero waste vagy hulladékmentes életmódot népszerűsítik, a ruhákról nem esik szó.

Barka egyébként Budapesten vásárol inkább. Ha mégis Olaszországban kell valamit megvennie – ami nem várhat –, akkor megpróbál helyit venni és leárazva. „Cipőt Olaszországban veszek, ha van leárazva jó minőségű bőr. De annak is majdnem öt éve, hogy utoljára vettem szandált, amit azóta szét is hordtam. Majd jövőre keresek valamit kint, ha tehetem, mert az olasz cipőipar szuper és nagyon jó termékeket gyártanak, amik tartósak és kényelmesek.”

Olvassátok el az Így vásárolnak… sorozat többi részét is!

(Visited 2 804 times, 3 visits today)

Ha tetszett, oszd meg kérlek!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •