Ha tetszett, oszd meg kérlek!
  •  
  •  
  •  
  •  

2720 liter víz. Egy felnőtt ember számára körülbelül 900 napra elegendő ivóvíz-mennyiség. Ennyi kell egyetlen pamutpóló előállításához. Egy farmerhez pedig a többszöröse. És akkor még nem volt szó a póló alapanyagának festésével vagy a farmernadrág koptatásával járó vegyszerekről. A ruhagyári munkások helyzetéről, ahogy arról sem, mi történik a bőrünkkel, ha ezeket a ruhadarabokat viseljük. Négy magyar grafikus a divatipar sötét oldalára hívja fel a figyelmet.

Hat évvel ezelőtt, 2013. április 24-én összeomlott egy nyolcemeletes épület Bangladesben. Több mint ezer ruhagyári munkás halt meg a balesetben és több mint 2500-an sérültek meg. Nem sokkal később megalakult a Fashion Revolution nonprofit szervezet Nagy-Britanniában, amelynek célja, hogy a vásárlók segítségével nyomást gyakoroljon a jelenlegi divatiparra. A Fashion Revolution ma már több mint 100 országban van jelen, 2017 óta Magyarországon is.

Idén a Fashion Revolution Hungary négy magyar grafikust – Karácsonyi Pankát, Perger Zsófiát, Sebők Orsit és Takács Évát – kérte fel, hogy szabadon alkotva meséljenek a divatipar sötét oldaláról. A Fashion Revolution Hungary számos esemény mellett ezzel a projekttel is csatlakozik a nemzetközi Fashion Revolution Week eseménysorozathoz, amelyet 2019. április 22. és 28. között rendeznek világszerte.

Karácsonyi Panka // Pankacreative

Panka főzős-természetgyógyász blogger, de alapvetően főleg art director, designer-grafikus-kreatív. Gyerekkora óta „kutatja”, mitől és hogyan működhetne zöldebben a világunk, a drasztikus megoldások helyett a racionalizálást és a minimalizmust preferálja valódi megoldásként.

fashion revolution hungary karácsonyi panka

Karácsonyi Panka // Pankacreative

„Egy darab új pólóhoz 2700 liternyi vizet pazarlunk el a közösből. Ezt a pazarlást nem engedhetjük meg magunknak. Rengetegen vagyunk, rengeteg jóléti túlzásban éljük a mindennapjainkat, akár úgy is, hogy nincs is meg rá a keretünk anyagilag, de a túlzott vásárlás drogfelhőjén lebegünk. Felesleges dolgokat veszünk zsákszámra, amelyek nem hoznak igazi örömöt. Átlagosan egy új ruha, cipő, bármi, két hétig okoz új, bizsergő, boldog izgalmat, utána hajtjuk is fel a következő zsákmányt. Ez a fajta hozzáállás sajnos nagyon nem tartható.

Ahhoz, hogy a határainkhoz mérten a legtöbbet tehessük a környezetünk védelméért, fontos racionalizálni minden új dolgot az életünkben. Legyen az egy cipő, telefon vagy akár a fent említett sima, egyszerű póló.

Valóban szükségem van rá, fogom hordani minimum 2-3 évig? Ha minden egyes vásárláskor végiggondoljuk ezt, nemcsak a bolygónk élővilágának (ezzel együtt nekünk, a gyerekeinknek, az unokáinknak is), hanem a pénztárcánknak is jót teszünk. A megmaradt összeget pedig értékesebb dolgokra költhetjük.”

Perger Zsófia // Redheads

Zsófi a MOME-n végzett tervezőgrafikusként. Ispán Szilviával közös brandje a Redheads, igyekeznek időtálló termékeket létrehozni minél kevesebb hulladékkal, minél természetesebb, fenntarthatóbb és etikusabb szellemben.

fashion revolution hungary perger zsófia redheads

Perger Zsófia // Redheads

„Ahogy a vízszennyezés témájába jobban beleástam magam, eldöntöttem, hogy a grafikát kiegészítem az emberi munkaerő mérgezésére, illetve a munkakörülmények siralmas állapotára történő utalással is.

Képem főszereplői a kínai gyári munkás és a természetes vízbe ömlő mérgező víz – utalva ezzel a textilipar, illetve a divatipar mérgező hatására.

Vegyes technikát használtam, ami azt jelenti, hogy az alap kézzel, ceruzával készült, és ezt egészítettem ki digitális technikával. Felhasználtam a farmer felületét is. Beszkenneltem és kollázstechnikával létrehoztam különböző flekkeket a tér érzékeltetése miatt. Illetve egy nagyon áttetsző rétegen az egész képen látható a textil szövete. Ezek a rétegek azért fontosak, mert a probléma összetétele, egymásra rétegződése és szövevénye így jelenik meg grafikailag.”

Sebők Orsi // Imelda Green’s

Az Imelda Green név mögé bújó Sebők Orsi akvarell-illusztrációkat készít, miközben laikusokat és művésztársakat egyaránt alkotásra buzdít.

fashion revolution hungary imelda greens

Sebők Orsi // Imelda Green

„Tudtad, hogy a kedvenc farmered előállításához 7600 liter vízre van szükség? Ebben benne van az a vízmennyiség, amely a gyapot termesztéséhez szükséges, illetve a gyártási költség.

Miközben mesterségesen igyekeznek elérni a menő koptatott hatást, 5 különböző nehézfém jut a helyi folyókba – ráadásul olyan helyszíneken, ahol a szárazság miatt az édesvíz létkérdés.

Emellett a gyapottermesztéshez használt növényvédő szerek egy része szintén az élővizekben végzi. Ha még beleveszed a mosást is, egy farmer élettartama alatt mintegy 8000 liter vizet fogyaszt. Hány farmered is van?”

Takács Éva // Buborekk

Vica már a kezdetektől a környezetvédelem és a vegán életmód témakörére fekteti a hangsúlyt rajzain és blogján.

fashion revolution hungary takács éva buborekk

Takács Éva // Buborekk

„A divatipar az egyik legtöbb szemetet termelő iparág. De még ennél is meghökkentőbb, hogy nemcsak a Földünkkel, de a rajta élő embertársainkkal is milyen hihetetlen kegyetlenséggel bánnak a legnagyobb cégek. Általában a munkáimmal igyekszem pozitív szögből, humorral megközelíteni a problémákat és a megoldásokat felajánlani, nem pedig céltalanul hőbörögni. De vannak olyan dolgok, amelyekre az ember – természetes – reakciója a düh.

Szeretnék egy olyan világban élni, ahol magától értetődő, hogy tudom, kik és milyen körülmények között, mennyiért készítették a ruháimat.”

Az adatok forrása: www.waronwant.org

Még több információ a Fashion Revolutionról

Fashion Revolution honlap edukációs anyagokkal, inforgrafikákkal, letölthető tartalmakkal: fashionrevolution.org

A Fashion Revolution mozgalomhoz csatlakozó eseményeket itt találjátok >>>

Kövessétek a Fashion Revolution Hungary Facebook-oldalát és Instagram-oldalát!

(Visited 2 732 times, 1 visits today)

Ha tetszett, oszd meg kérlek!
  •  
  •  
  •  
  •