A tudatosan felépített ruhatárnak csak az egyik alappillére, hogy ismerjük azokat a színeket, amelyek a legjobban állnak. Ugyanilyen jelentősége van annak is, hogy a megfelelő színű ruha milyen anyagból készült. Egy éve pont lecsúsztam Hegedűs Zsanett bespoke-tervező alapanyag-workshopjáról, amelyről mindenhol csak azt olvastam, semmi köze a száraz anyagismeret-órákhoz, ráadásul hasznos tudás birtokába juthatunk.

Ti mikor simogattatok utoljára tweedet, mikor fogtatok a kezetekben 100% hernyóselymet? Tapintásra meg tudjátok különböztetni a viszkózt a műszáltól? Ismeritek a kevertszálas, de még természetes anyagokat? Nos, én biztosan nem. Egyelőre. Pedig ha tudatosan szeretnék ruhát vásárolni, és olyan ruhatárat felépíteni, amelyben nem a gagyi műanyagok dominálnak, hanem a ruhák akár 5–10–20 évet is kibírnak, nagy szükségem van az alapanyagokkal kapcsolatos tudásra.

Hegedűs Zsanett egyedi ruhákra szakosodott ruhatervező, vagyis bespoke-tervező. Márkájának a különleges hangzású AIAIÉ nevet adta, amely az Odüsszeiában szereplő Kirké lakhelyéül szolgáló sziget; a bőség szigete.

A ruhadarabok a műhelyből nem a kifutóra vagy a divatmagazinok modelljeire kerülnek, hanem a megrendelők gardróbjába. Egy-egy felsőben akár 60 munkaóra is lehet, télikabátról vagy öltönyről ne is beszéljünk.

A bespoke-darabokat nem a pillanatnyi trendek ihletik, a minőségük és a fazonuk miatt évtizedekig a ruhatárunk részei lehetnek.

aiaié bespoke hegedűs zsanett holy duck blog interjú anyagismeret

Fotó: Mészáros Virág

Zsanett hatéves kora óta tudja, hogy ruhákkal szeretne foglalkozni, tizenkét évesen már tervezett, tizenkilenc éves kora óta működteti a márkát. Folyamatosan képzi magát, kutatja a szakmáját, szab, varr, szabásmintát szerkeszt, emellett a textilek szerelmese.

Mindent tud az alapanyagokról, és ezt a tudást szívesen meg is osztja egy-egy workshopon. A következő Material Love haladó kurzust (bővebb infó) október 1-jén, a Material Love Professionalt pedig október 8-án tartja (infó erről a kurzusról itt). A workshopon több száz dia, alapanyagminta és fonal végigtapogatása mellett húsz év szakmai tapasztalatát sűríti öt órába. A szakmabeliek felhasználhatják a munkájukhoz, de ezzel a tudással a birtokunkban már magabiztosan indulhatunk el ruhát vásárolni (tudatosan), akár fast fashion üzletekbe is.

„Soha nem ítélek el senkit azért, ha a fast fashion láncoknál vásárol. Egyszer beültem a Corvinusra egy előadásra, körülöttem huszonéves lányok, rajtuk vakolatnyi smink, minden műanyag és minden talmi, viszont eszméletlen jó stílusuk volt. A gyors divatnak legalább ennyi előnye van. Ezeknek a lányoknak már nem lesz szükségük stílustanácsadásra, nem úgy, mint a harmincas, negyvenes korosztálynak.

A vasfüggöny mögött azt kaptuk, hogy nem a külsőség számít, ez ki is nyírta az igényt arra, hogy erre figyeljünk.

Amikor jött a rendszerváltozás, és kinyíltak a kapuk, a márkákat kezdtük el keresni, nem pedig a minőséget. A mai napig megvan az a réteg, aki ugyan megengedhetné magának a személyre szabott tervezést, viszont inkább márkanevet vásárol” – mondja Zsanett.

Azt már csak én teszem hozzá, hogy a márkanév sokszor nem garancia arra, hogy azzal együtt minőséget is kapunk. A nagynak tűnő név mögött is konfekciódarabok, tömegtermékek sorakoznak.

aiaié bespoke hegedűs zsanett holy duck blog interjú anyagismeret

Fotó: Mészáros Virág

aiaié bespoke hegedűs zsanett holy duck blog interjú anyagismeret

Fotó: Mészáros Virág

Azt vettem viszont észre, hogy az utóbbi időben gyakran bukkan fel témaként a varrás és a varratás, mint a fast fashion alternatívája. Ez megerősítheti az igényt a személyre szabott tervezésre is. De kik azok, akiknek igényük van a bespoke-ra?

Zsanett arról mesél, sokan vannak, akik az alkatuk miatt nem találnak megfelelő darabokat, és ezért jönnek hozzá. És van a másik csoport: „Ők azok, akiket a ruha mellett az az élmény érdekel, hogy többet tudjanak meg saját magukról, foglalkozzanak velük, és a végén olyan ruhájuk szülessen, amelyet évtizedekig viselhetnek. Ami a megrendelőimet összeköti, az a belső igény, ami legyőz mindent. Tudnak várni, sőt valaki szeret is várni, egyfajta érési folyamat ez. Van olyan is, aki például gyűjt arra, hogy tőlem legyen ruhája.”

aiaié bespoke hegedűs zsanett holy duck blog interjú anyagismeret

Fotó: Mészáros Virág

aiaié bespoke hegedűs zsanett holy duck blog interjú anyagismeret

Fotó: Mészáros Virág

aiaié bespoke hegedűs zsanett holy duck blog interjú anyagismeret

Fotó: Mészáros Virág

A ruhatár kialakítása, a színtanácsadás ugyanúgy a feladatok közé tartozik, mint a tervezés, szabásmintaszerkesztés, szabás és varrás. „Amikor megérkezik a megrendelő a vágyaival és hozzá a testalkatával, akkor azon kell gondolkoznom, hogyan tudom a kettőt összeegyeztetni. A szabásminta szerkesztése során éppen emiatt rúgok fel bizonyos szabályokat, de ehhez többnek kell lennem, mint egy szabónak. És nem lennék jó bespoke-tervező, ha nem lenne emellett számtalan más tulajdonságom is. Tanácsot adok, meghallgatok, kérdezek.

Nekem az a lényeg, hogy aki hozzám jön, az ne csak mosolyogva távozzon, hanem jöjjön is vissza. És nem érdekel, ebben hány óra munka van.”

Kitérünk arra is, ami minden tervezőnél jellemző probléma: a szakemberhiány. Magyarországon ugyanis szinte mindenki ruhatervező szeretne lenni, jó varrónőt viszont nehéz találni. A szalonvarrónő fogalma sokak számára nem is ismerős, a legtöbben a finom megoldásokat nem ismerő szalagvarrónőkkel találkoznak, a szakmai képzés pedig sok esetben kritikán aluli. Éppen ezért kevés olyan magyar brand van, ahol a jól csengő név és kreatív ötletek mellett a varrás minőségéről is beszélhetünk.

aiaié bespoke hegedűs zsanett holy duck blog interjú anyagismeret

Fotó: Mészáros Virág

Az is szóba kerül, lehet-e alternatíva a ruha, amit másodkézből, például turkálókból szerzünk be. A túlfogyasztásnál, és szeméttermelésnél ugyanis még ez is jobb. Ráadásul a címkék segíthetnek a tájékozódásban is – gondolom én.

„És te elhiszed, ami a címkén van? Senki nem bünteti meg a gyártókat, hogy nem az igazságot írják rá”– mondja erre Zsanett, aki a már említett kurzuson abba is beavat majd, hogyan vásároljunk akkor a címke figyelembevétele nélkül.

„A turkálókat egyébként mélységesen utálom. Csak és kizárólag azért fogadom el, mert még adsz egy esélyt annak a ruhának. Egyrészt nem ismered a külföldi fast fashion márkákat. A Primarkról például csak annyit tudsz, hogy Londonban mindenki primarkos zacskóval járkál. Arról már semmit, hogy minőségben bőven a H&M alatt van. Másrészt míg egy ruhaüzlet inspirál, jól elrendezett és élményt kapsz, egy turkálóban belecsúszol abba, hogy impulzusvásárolsz.

Nem azt nézed, hogy mire van szükséged, hanem azt, hogy mit szeretnél megmenteni.

Az impulzusvásárlás általában nem vezet sehova, de nálam nem is lehet impulzív dönteni, mert komoly szűrőként működöm. Lehet, hogy valaki úgy érkezik, egy piros ruhát szeretne, és végül egy fekete nadrággal távozik. És valójában ettől lesz igazán boldog, csak a folyamat elején ezt még nem tudja.”

Még több információért keressétek fel az AIAIÉ honlapját, kövessétek Facebookon és Instagramon is.

(Visited 5 665 times, 1 visits today)