Andi azt gondolta, sosem lesz újságíró. Annyi helyre adta be az önéletrajzát, amennyi helyről aztán el is utasították. Amikor a próbacikkeit olvastam, tudtam, hogy ezzel a lánnyal szeretnék dolgozni akkor is, ha klasszikus értelemben sosem lesz az a szerkesztő, akire akkor égető szükség lett volna a csapatban. Andi azonban úgy ír, ahogy senki más. Úgy lát, ahogy senki más. Andi hallássérült. Ugyan sosem lett klasszikus szerkesztő annál a lapnál, ahol együtt dolgoztunk, de a lap részévé vált, építettünk az erősségeire. És erőssége volt neki bőven.

Mindezt csak azért meséltem el, mert a fenntartható és etikus divatot sokféle módon lehet értelmezni ma már. Maguk a fenntartható és etikus szellemben dolgozó magyar tervezők is különböző véleményen vannak – ez a blogon megjelent interjúk készítése során számtalan alkalommal kiderült.

Az alapszabályt azonban senki nem vonja kétségbe: a fenntartható divat kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő nemzedék esélyeit arra, hogy ők is kielégíthessék a szükségleteiket. Az etikus divat kapcsán pedig arról beszélünk, hogy ez nem káros az egyénre, a társadalomra és a természeti környezetre sem. A társadalmi felelősségvállalás az etikus márkák számára teljesen természetes, de vannak olyan brandek, amelyek kifejezetten speciális társadalmi csoportokra koncentrálnak – mentális sérültek, vaksággal, siketséggel, mozgáskorlátozottsággal együtt élők, időskorúak, háztartásban maradó nők lesznek a márka szerves részei.

Hogy hogyan? Erre többféle ismert válasz létezik, és valószínűleg vannak olyanok is, amelyeket még soha senki nem próbált ki.

Tudatos vásárlóként, felelős fogyasztóként ma már egyre több vásárlóban megvan az a motiváció, hogy vásárlásaink során segítsünk – ha csak közvetett módon is. Ha olyan márkáktól vásárolunk, amelyek különböző társadalmi csoportokat integrálnak, szólítanak meg, vagy vonnak be, akkor közelebb is kerülünk a margóra kiszorult csoportokhoz (akik egyébként teljesen olyan emberek, mint mi magunk vagyunk),

segítünk nekik abban, hogy aktívak, önállóak és önfenntartók legyenek. És valójában ez a legtöbb, amit tehetünk.

Andinak sem újabb elutasító levélre volt szüksége, hanem egy esélyre. Arra, hogy megmutathassa, milyen, amikor az olvasókat felültetheti a képzeletén átrobogó vonatra, hogy mindenki rajongva várja a cikkeit. Megtapasztaltuk, mi az erőssége, tudtuk, milyen témát ír meg egy perc alatt, mivel szenved, mit nem szabad ráhagyni – ugyanúgy, mint bármely más újságíró esetében. Voltak feladatok, amelyeket nem tudtunk rábízni, mivel a telefonálás nem volt az erőssége, de igyekeztünk mindent megoldani másképp.

Léteznek olyan márkák, amelyek nemcsak egy-egy Andival dolgoznak, hanem ennél sokkal többet vállaltak. Speciális társadalmi csoportokat vontak be a különböző munkafolyamatokba. Ezeket a brandeket a MAXCity Lakberendezési Áruház Közös többszörös című kiállításán ismerhettem volna meg személyesen is, de a Design Hét Budapest 2017 ideje alatt nem volt időm elmenni. Viszont nem szeretném kihagyni, hogy a kiállítás résztvevői közül ne ismertesselek meg benneteket néhánnyal. Többek között azért, mert két magyar márka is szerepelt közöttük. Nem mindegyik divatmárka, de érdemes őket is ismerni.

Maacraft

A Maacraftról szerintem az is hallhatott, akit amúgy nem érdekel különösebben sem a divat, sem pedig a design. A Miskolci Autista Alapítvány alkotóműhelyének marketingjét sokan megirigyelhetnénk, kollaborációik is erősek – de végig az a cél, hogy felhívják a figyelmet az autizmusra, az autizmussal élőkre, társadalmi integrációjuk fontosságára. Ehhez pedig eszközként ott vannak a dizájnos, a szépérzékünket simogató konyhai tárgyak, amelyek az értelmi sérült felnőttek közreműködésével készülnek. Aki tőlük vásárol, őket is támogatja.

MAXCity Közös Többszörös Maacraft

Forrás: MAXCity

MAXCity Közös Többszörös kiállítás Maacraft_1

Forrás: MAXCity

MAXCity Közös Többszörös kiállítás Maacraft

Forrás: MAXCity

Remodel Stúdió

Alacsony iskolai végzettségű, pályakezdő munkanélküli fiataloknak ad lehetőséget a Szegeden működő Remodel Stúdió. Ha bútorvásárláson gondolkoztok, először nézzetek szét náluk: használt, régi és antik jellegű bútorokat újítanak fel. A nonprofit társadalmi vállalkozás piacképes szakmát ad a fiatalok kezébe, akik náluk tanulva képesek lesznek az asztalos- és kárpitos-ismereteik ötvözésével régi bútorokat felújítani.

Erre pedig igencsak szükség lesz, mert a fenntartható gondolatoknak előbb-utóbb utol kell érniük a fast fashion márkákhoz hasonlóan működő olcsó lakberendezési márkákat is. Előbb-utóbb ki fog derülni, hogyan készülnek az olcsó cserteszek, lakberendezési kiegészítők, és sokkal menőbb lesz már meglévő darabokat újragondolni, és ezekkel berendezni a lakást.

MAXCity Közös Többszörös kiállítás Remodel Stúdió

Forrás: MAXCity

Remodel Stúdió szeged

Forrás: Remodel Stúdió

StudioRoSmit

Hegedűs Zsanett textilszakértő alapanyagkurzusa óta újra elkezdtek érdekelni az állati eredetű természetes alapanyagok, amelyek békés úton jutnak a birtokunkba, azaz egyetlen állat sem sérül vagy veszti életét miattuk. A gyapjú ugyan Magyarországon csak felesleges melléktermék, hiszen itthon elsősorban nem a gyapjukért tartanak juhokat.

Ugyanez a helyzet Hollandiában is, ahol Roland Pieter Smit tervező arra gondolt, szeretné felhasználni ezt az ősi alapanyagot. Innen már csak egy lépés volt, hogy felismerje, az alapanyag feldolgozásában az autizmussal élők és a Down-szindrómával élők is be tudnának segíteni. Olyan fonalak és szálak feldolgozásával tervezett, amelyek alkalmazkodnak a különböző fogyatékkal élők munkafolyamataihoz.

Az autizmussal élők jobbak a precíz, kifinomult, aprólékos munkában, a Down-szindrómával élők pedig a robosztusabb fonalakkal bánnak jól. A végeredmény különböző szövésű takarókból álló kollekció, amely magán viseli a készítők egyedi kézjegyét.

MAXCity Közös Többszörös kiállítás Maarcraft Miskolci Autista Alapítvány

Forrás: MAXCity

StudioRoSmit MaxCity Közös Többszörös

Forrás: StudioRoSmit

StudioRoSmit MaxCity Közös Többszörös

Forrás: StudioRoSmit

A Avó Veia trabalhar

Nagymama dolgozni ment. Ez nem vicc. Ez a brand neve, amiről most szó lesz. Ha belegondoltok abba, mennyire öregszik a társadalom, mennyi idős ember van, akik ráadásul egyre aktívabbak, valószínűleg eszetekbe jutott az is, miért kellene elvesznie annak az óriási tudásnak, amivel ők rendelkeznek.

A lisszaboni Fermenta Alapítvány workshopjai és programjai arra az élményre épülnek, amely a nagymamák különleges, egyedi munkája és törődése eredményeként jön létre. Milyen jó lenne egy ilyan generációkon átívelő kreatív műhely Budapesten vagy több magyar nagyvárosban is!

Az alapítvány a szupernagyik közreműködésével különleges lakberendezési tárgykollekciót hozott létre, a kiállításon is bemutatott kollekció a Nagymama Kertje nevet kapta. Minden nagymama összegyűjtötte a saját szülőföldjéről származó virágokat és füveket, amelyeket fényérzékeny festékkel textilekre rögzítettek. Az így létrejövő anyagokból lényegében a klasszikus csipketerítő modern változatait készítették el.

MAXCity Közös Többszörös kiállítás Grandmas Garden

Forrás: MAXCity

A Avó Veia trabalhar MAXCity Közös Többszörös

Forrás: A Avó Veia trabalhar

A Avó Veia trabalhar MAXCity Közös Többszörös

Forrás: A Avó Veia trabalhar

A cikk megjelenését a MAXCity Lakberendezési Áruház támogatta.

További márkák a MAXCity Lakberendezési Áruház Közös többszörös című kiállításán:

  • Welldone – Lengyel szociális brand, amely a gyártást és tervezést is Lengyelországban, megváltozott munkaképességűek segítségével végzi.
  • Feliz! – Brazíliában fogyatékkal élők által összeállított, bőrhulladékból készült taktilis színes bőrszőnyegek.
  • Playing With Impulses! – Egy játék autizmussal élő szülők gyermekeinek, hogy könnyebben megértsék szüleik viselkedés-mintáit.
  • Social Label – Holland szociális brand, amely gyártási folyamataiban Európán kívüli országok hátrányos helyzetű mesterembereinek ad munkát.

A cikkben szereplő Andi létező személy, akinek munkásságát itt követhetitek a Facebookon.

Puha Andi Mengyán Eszter

Andival ez a legjobb közös fotónk

(Visited 261 times, 1 visits today)