A magyarok többsége hajlandó lenne többet fizetni egy-egy ruhadarabért, ha tudná, hogy az fenntartható körülmények közt készült, többségük mégsem ismer egy fenntartható márkát sem – derült ki a GLAMI Fashion (Re)search kutatásából.

Márciusban hírt adtam arról, hogy a fenntartható divat a hazai online divatpiac egyik vezető trendje. Azóta elkészült a GLAMI nevű divatböngésző második kutatása is, amelyben 2000 vásárlót kérdeztek a fenntarthatósággal és a hazai márkákkal kapcsolatban. Minden előadásomon és a legtöbb cikkemben külföldi kutatásokra, adatokra, számokra hivatkozom. A GLAMI Fashion (Re)search projektjének köszönhetően végre többet is tudhatunk a magyarok és a fenntartható divat viszonyáról.

A Fashion (Re)search második kutatása kimutatta, hogy a magyarok érdeklődnek a divatipar világa, vagyis annak környezetre gyakorolt hatása vagy a munkakörülmények iránt, de nincsenek elegendő vagy biztos információik mindezekről (57%).

Hogyan vásárolunk?

A kutatás szerint a válaszadók

  • 63%-a leggyakrabban konkrét szándékkal vásárol, de alkalomadtán megvesz nem tervezett termékeket is.
  • 80%-uk már megszokott, bevált üzleteket, webshopokat részesít előnyben.
  • 14%-uk használt ruha üzletekben vagy Facebook csoportokban (is) vásárol.
  • Mindössze a válaszadók 2%-a költ luxusüzletekben
  • és 1%-a magyar márkáknál.

Fenntartható divat: a felhasznált anyagok a legfontosabbak

A kutatás szereplőinek legnagyobb százaléka (62%) a fenntarthatósági faktorok közül a környezetbarát anyagokat veszi figyelembe vásárláskor. 20% egyáltalán nem figyel oda a fenntarthatóságra. A környezetbarát gyártási folyamat és a divatcikkeket készítők munkakörülményei a magyar fogyasztók 7-11%-át foglalkoztatják.

Fotó: Glami.hu

Arra a kérdésre, hogy milyen kritériumoknak kell megfelelnie egy terméknek, hogy fenntarthatónak tekinthessük

  • a legtöbben az organikus, lebomló, újrahasznosítható anyagokat említették (55%),
  • a gyártási folyamatot 49%,
  • a megfelelő munkakörülményeket 27%,
  • a tanúsítványokat 41% tartja fontosnak.

Mindebből az látszik, hogy a magyarok nagy része csupán a felhasznált anyagok mentén értelmezi a fenntarthatóságot.

Ezt szeretjük: időtlen divat, örök darabok

A Fashion (Re)search válaszadóinak 44%-a az időtlen divat híve, de egyéni ruhagyűjteményeit olykor az aktuális trendek darabjaival egészíti ki. 29%-ukat főleg a divatirányzatok befolyásolják vásárláskor, de néha örökérvényű darabokat is választanak. A sérült darabokat a legtöbben (45%) megjavíttatják, egy részük otthon viseli (38%) vagy eladományozza (36%) azokat.

A magyarok 71%-a hajlandó lenne többet fizetni egy-egy ruhadarabért, ha tudná, hogy az fenntartható körülmények közt készült, és 67%-uk ignorálná azokat a márkákat, melyek tisztességtelen munkakörülményeket, gyártási folyamatokat alkalmaznak, vagy szennyezik a környezetet – amennyiben erről pontos információik vannak.

Ugyanakkor a válaszadók 47%-a egy fenntartható márkát sem ismer; 27%-a hallott már Stella McCartneyról és 10%-uk ismeri a Patagoniát.

A kutatás szerint a válaszadók 90%-a nyitott lenne a hazai és fenntartható divatmárkákra, hiszen 86%-uk jobb minőségűnek tartja a magyar termékeket, mint az Ázsiából importált divatcikkeket.

Fotó: Glami.hu

Ha információra van szükség

A GLAMI természetesen a jövőben azon lesz, hogy még több információ jusson el a magyar vásárlókhoz, és támogatni fogja a hazai márkákat. Adatbázist nemcsak náluk találtok, hanem az Asalon.hu divatportálon is ismerkedhettek a hazai márkákkal, és én is összegyűjtöttem néhány fenntartható és etikus szellemben alkotó márkát.

(Visited 1 076 times, 1 visits today)