Amikor 2017-ben Bea Johnson, a zero waste életmód legismertebb nagykövete Budapesten tartott előadást, ott ültem a közönség soraiban. Akkor már javában benne voltam az egy évig nem vásárolok ruhát kihívásban, ezért kifejezetten figyeltem az öltözködéssel kapcsolatos tippjeire.

Örök garancia vs. eldobható divat

Nagyon megmaradt, amikor Bea olyan márkákról mesélt, amelyek élettartam-garanciát vállalnak a termékeikre. De vajon tényleg létezik „örök garancia” az eldobható divat korában? A Hulladékmentes.hu-n megjelent cikkemben erre a kérdésre keresem a választ.

Korábban írtam arról, mi köze van a ruhaiparnak a hulladékhoz, mennyi ruhaszemét keletkezik évente. Arról is szót ejtettem, mennyire nincs még kiépítve az a rendszer, amely lehetővé teszi a ruhák újrahasznosítását. A ruhaszemét problematikáját megoldaná, ha a gyártók minőségi termékeket állítanának elő. És az is, ha ezeket javítanák, a megkopott alkatrészeiket cserélnék, mi pedig örökkön örökké viselhetnénk őket – gondolhatjuk. Bár ez így elég utópisztikus, részben azért működhet a fenti modell, de a márkák mellett mi is kellünk hozzá.

Ár-minőség-dizájn – Melyik a legfontosabb a magyar vásárlónak?

Tavaly fenntartható és etikus szellemiségben dolgozó magyar divatmárkák képviselőinek tartottam előadást. Arról meséltem, mi a legfontosabb szempont egy magyar vásárlónak, ha környezettudatos ruhadarabot vagy kiegészítőt vásárol. A saját Instagram oldalamon folytattam természetesen nem reprezentatív felmérést, amelynek eredményén nem lepődtem meg. A dizájn alulmaradt az árral és a minőséggel szemben, a második legfontosabb szempont az ár lett. Viszont a válaszadók többsége a minőséget tartotta kiemelkedően fontosnak.

Valahogy úgy fordítanám le, hogy nem kell, hogy túl különleges vagy furcsa legyen valami, de ha kifizetek érte ennyi pénzt, akkor legalább bírja jó sokáig. Bevallom, sokszor én is így gondolom, amellett, hogy nekem belefér a „furcsaság” is, mert nagyon szeretem a magyar tervezők látásmódját.

Annyiban azért árnyalni szeretném a képet, hogy csúnya terméket csak nagyon kevesen fognak megvásárolni azért, hogy ezzel megmentsék a bolygót. A jó dizájn viszont nemcsak arra való, hogy a szépérzékünket simogassa, hanem ki kell szolgálnia a funkciót is.

Egy esőkabátot akkor fogunk szeretni, ha nem ázik át, nem izzadunk bele, nem folyik a nyakunkba az esővíz, tudunk benne mozogni, és még csinosak is vagyunk benne.

Szívesen fizetnénk többet?

Hogy az árra is kitérjek: számtalan szakmai cikkben olvasható az a kutatással is alátámasztott állítás, mely szerint a magyar fogyasztó árérzékeny. Egy 2018-as felmérésből például az derült ki, hogy a magyar fogyasztók mindössze 17%-a képes a jó ár-érték arány mellett olyan szempontokat is figyelembe venni a választásnál, mint a prémium minőség, a magyar eredet vagy a fair trade előállítás. (A kutatás nem ruházati termékekre vonatkozik.)

Egy kifejezetten fenntartható divattal kapcsolatos felmérés szerint pedig a magyarok 71%-a hajlandó lenne többet fizetni egy-egy ruhadarabért, ha tudná, hogy az fenntartható körülmények közt készült. De ha össze is spórol annyit, hogy egyszerre adjon ki nagyobb összeget egy ruhadarabra, cipőre vagy táskára, még mindig ott van a kérdés: biztosan sokáig tudja viselni?

Mi a különbség az örök darabok és az örökgaranciás darabok között? Milyen ruhamárkák vállalnak élettartam-garanciát? A folytatáshoz kattints ide >>> és olvasd tovább a cikket a Hulladékmentes.hu oldalon!

(Visited 23 times, 1 visits today)