„A világ legátláthatóbb márkája”. A H&M hivatalos Instagram-oldalán ezzel a felirattal jelent meg egy poszt idén áprilisban. Tökéletes példa a greenwashingra, azaz zöldrefestésre vagy zöldre mosásra, amellyel manapság folyamatosan találkozni. Mit jelent pontosan ez a fogalom és hogyan ismerheted fel, ha egy divatmárka csúsztatni próbál? A Hulladékmentes.hu oldalra erről írtam egy cikket.

Természetesen nemcsak a divatmárkák vagy az öltözködéssel kapcsolatos brandek csúsztatnak. Minden olyan területen felbukkanhat a jelenség, amely valamilyen szinten kapcsolódik a környezettudatossághoz, a környezetvédelemhez vagy a hulladékcsökkentéshez. Nem véletlen: egyre többeket érdekelnek a fenti témák. A márkák számára a tudatos fogyasztó egyrészt új célcsoportot jelent, növelhetik a márka bevételeit. Másrészt a tudatosság miatt sokan eltávolodhatnak egy nem környezetbarát módon működő márkától. A zöldrefestés segíthet abban, hogy az adott márka a korábbi vásárlói bizalmát is magáénak tudja, így azok továbbra is hűségesek maradnak hozzá.

Mit jelent pontosan a zöldrefestés?

A zöldrefestés tulajdonképpen egy PR-stratégia – olvasható a Magyar Természetvédők Szövetsége zöldrefestéssel foglalkozó, részletes és átfogó írásában.

Azok az óriáscégek alkalmazzák, amelyek természetromboló tevékenységük ellenére megpróbálnak környezetbarátnak tűnni. A valódi környezetbarát megoldások bevezetése és a felelősebb működés helyett sokkal jobban megéri nekik a marketingen változtatni. Általában átveszik a környezetvédelmi aktivisták nyelvezetét, a fenntarthatósággal foglalkozó szervezetek üzeneteit, és ezeket építik be egy-egy kampányba, de van, hogy a teljes arculatot átalakítják. Megjelennek az aktuális hívószavak a termékeik mellett, például az „újrahasznosítható”, a „zero waste”, a „biológiailag lebomló”, a „komposztálható” vagy a „környezetbarát”.

Fotó: Unsplash

Miért tehetik ezt meg? Leginkább azért, mert a mai napig nagyon könnyű és következmények nélküli valamiről azt állítani, hogy környezetbarát vagy fenntartható.

Ha csak a fenntartható divatot vesszük alapul, érdemes tudnod, hogy ez egy ernyőfogalom, amelynek még nincs pontos leírása, így nagyon szabadon és sokféleképpen értelmezhető. Éppen ezért nagyon nehéz meghatározni, hol van a határ a fenntartható és a zöldre festés között.

Hogyan lett a H&M „a világ legátláthatóbb márkája”?

A H&M fast fashion márka évek óta tesz azért, hogy a tevékenysége környezettudatosabb, vagy zöldebb legyen. Nincs ezzel egyedül a fast fashion márkák közül, a törekvések vitathatatlanok. A kommunikációjuk azonban van, hogy zöldebbnek mutatja őket, mint amilyenek valójában, és ez más zöldrefestésnek számít.

A svéd mamutcég példája azért is érdekes, mert idén áprilisban körülbelül egy napig azzal kampányolt, hogy ők a világ legátláthatóbb márkája.

Az átláthatóság azt jelenti, hogy igyekszik minél több információt a termékek előállításáról, a márka működéséről nyilvánossá tenni a fogyasztók, vásárlók számára, hogy az információk birtokában mindenki el tudja dönteni, szeretné-e az adott márkát támogatni a vásárlásával vagy nem. A divatipar működése egyébként nem átlátható, kevés hiteles információ jut el a fogyasztóhoz.

Az óriásmárka kijelentésének egyébként van valóságalapja: a divatipar átláthatóságáért küzdő Fashion Revolution nonprofit szervezet évek óta elkészíti a Fashion Transparency Index névre keresztelt átláthatósági riportot. A legátláthatóbb márka idén valóban a H&M lett 73%-kal. De mit is jelent pontosan ez az adat? Olvass velem a sorok között!

A cikk folytatását a Hulladékmentes.hu blogján olvashatod ide kattintva >>>

(Visited 496 times, 1 visits today)