Kevés az olyan hely, ahol egyszerre lehet megismerni, megtapogatni és megvásárolni az ökotudatos magyar tervezők, kézművesek, alkotók munkáit. A Prezent mintha ebből az igényből született volna. Egy hely, ahol rádöbbenünk arra, milyen tehetséges, szívvel és lélekkel alkotó emberek élnek köztünk.

Egyszerűen szép – ez jut eszembe mindig, amikor a Prezentben járok. A kis üzlet a főváros egyik legszebb részén, a Tabánban található. Egy percre tőle sütizhetünk Budapest egyik legjobb cukrászdájában, de a legtöbben a budai vár miatt jönnek a környékre. Általában sok turista megfordul erre, de amikor az interjút készítjük (május végén), csak néhány komótosan sétálgató helyi lakost látni az utcán. Ha azt mondom, a Prezentben vásárlók 75 százaléka külföldi, el tudjátok képzelni, mivel találták szembe magukat a pandémia miatt kialakult helyzetben.

Másfél hét alatt lett webshopjuk

„Március 15-én még nyitva voltunk, utána is szerettünk volna nyitva maradni, amíg lehet. Aztán amikor három nap után az első betérő látogatónk egy galamb volt, akkor úgy döntöttünk, egy ideig nem nyitunk ki” – meséli Bilau Dea, a Prezent négyfős csapatának egyik tagja, aki az elmúlt hetekben megcsinálta a webshopot.

Évekig tiltakoztunk ellene, most mégis nagyjából másfél hét alatt lett egy kezdetleges webshopunk, ma pedig már a teljesen működő változat fut. Ha nem így alakult volna az elmúlt időszak, akkor szerintem soha nem csináljuk meg, és ezért hálásak vagyunk.

Viszont most már azt is látjuk, hogy a tiltakozásunk teljesen jogos volt. Nálunk olyan mennyiségben vannak egyedi termékek, hogy ez nagyon nehézzé teszi a webshopos értékesítést. Képzeld el, hogy befotózok egy tárgyat fél óra alatt, majd utómunkázom, aztán feltöltöm. Majd az egész munkám kuka, mert az üzletben közben megveszi valaki az adott terméket. Annyiban viszont hasznos a webshop, hogy ha majd visszatér az élet, tudjuk ajánlani a külföldieknek. Közülük sokan azért nem vásároltak nálunk, mert nem tudták volna magukkal vinni a nagyobb vagy törékeny tárgyakat.”

Bilau Dea

Kacskaringós történet

A Prezent sok másik kisvállalkozáshoz hasonlóan nincs könnyű helyzetben jelenleg. Ezért fontos számukra, hogy minél több magyar vásárló is megismerje őket és a küldetésüket. A kis üzlet kacskaringós története 2016-ban kezdődött. Tajti Zsuzsi megálmodta és megnyitotta a Tabán kedvenc ajándéküzletét, amely közel 40 magyar kisvállalkozás otthona jelenleg is. Én többször jártam az üzletben ajándékot vásárolni, vagy a Touch Me Not pulcsikat felpróbálni, és mindig találtam valami újdonságot. Ha egyszer elmentek hozzájuk, készüljetek arra, hogy órákig lehet náluk nézelődni.

Amikor Zsuzsi úgy döntött, hogy átadná a boltot, a Prezentben található ruhamárkák képviselőiben felmerült az ötlet, hogy ők vegyék át a helyet. Bilau Dea, Sáhó András, Krausz Márk és Takács Bálint belevágtak az – ahogy ők fogalmaznak – elsőre ijesztő, de érdekes feladatba. A csapat szerencsére úgy áll össze, hogy jól kiegészítik egymást. Így vannak, akik erősebbek az adminisztrációban, mások inkább a vevőkkel találják meg a közös hangot. Azt mondják, a sok külföldi vásárló mellett folyamatosan nő a magyar vevőik száma is, közülük sokan visszatérőnek számítanak. Míg a külföldiek a szuveníreket keresték, a magyarok inkább tudatosan, egy-egy márka vagy termék miatt érkeztek.

Krausz Márk és Sáhó András
Takács Bálint

Etikus, fenntartható, környezettudatos

Az üzlet koncepciója egyébként az átvétel után is megmaradt: környezettudatos, etikus, fenntartható és elsősorban magyar ajándéktárgyakat, táskákat és ruhákat árulnak. A jelenlegi csapat a lakberendezés- és a gasztrovonalat erősítette meg.

Nagyon kíváncsi voltam arra, mi alapján döntik el, milyen termékek vagy márkák kerülhetnek az üzletbe. A fenntarthatóságot ugyanis sokféle módon lehet megközelíteni, értelmezni, hiszen nincsen egységes leírás arra vonatkozóan, pontosan mitől fenntartható egy márka vagy termék.

„Minden azzal kezdődik, hogy magas minőségű legyen a termék. Sokszor azért mondunk nemet, mert a kivitelezése nem üti meg azt a szintet, amiben mi gondolkodunk. Második szempont, hogy szép legyen, és emellett legyen hozzáadott értéke is. Kritérium még, hogy a bolthoz is passzoljon. Lehet valami szép és magas minőségű, de ha nem illik hozzánk, akkor nem tudjuk bevenni. Ha ez mind stimmel, akkor megnézzük, hogy ki készítette, hol, miből, és mi a márka üzenete” – foglalja össze Dea, aki folyamatosan figyeli a magyar alkotókat, és felveszi a kapcsolatot azokkal, akikben fantáziát lát.

„A ruháknál fő szempont, hogy tudjuk, kik készítik őket és milyen alapanyagból dolgoznak. Összesen négy márka van az üzletben, ebből kettő hozzánk fűződik, a másik két alkotót személyesen ismerjük.

A kozmetikumoknál szintén fontos, hogy minősített vagy tiszta alapanyagokból dolgozzanak, és ők készítsék a termékeket” – teszi hozzá Márk, akivel szintén rendszeresen találkozhattok a Prezentben, mert ő Dea váltótársa az üzletben.

Összetett kérdés: az alapanyagok

Természetesen kitérünk a problémásabb alapanyagokra is, mint a bőr vagy a PVC. Ez utóbbiból a müskinn készít neszesszereket, táskákat. Én azóta rajongok az átlátszó táskáikért, mióta interjút készítettem velük, de nem gondoltam volna, hogy a Prezentben is viszontlátom őket. „A PVC-ről sokan azt gondolják, hogy az ördög maga” – mondja Dea. „A müskinn által használt alapanyagok viszont egy győri autógyárból érkeztek hozzájuk. Többnyire szépséghibás vagy gyártási hibás anyagokról van szó, amelyek egyébként a kukában végeznék. Így már teljesen más a kép.”

Egy dologban viszont nem engednek: műbőr nem kerülhet az üzletbe, és erről szívesen vitáznak is azokkal, akik a bőrtermékeket nem szívlelik. Aztán vannak olyan márkák is, amelyeknek anyaghasználatban nincs közük a fenntarthatósághoz, de a mondanivalójuk miatt helyet kaptak a Prezentben. Ilyen például a Misija Design, amely társadalmi vállalkozás.

A Prezentben egyelőre nincsenek innovatív alapanyagokból készült termékek, mint például Pinatex cipő vagy gombabőr táska. Bár a csapat nyitott az újdonságokra, ezek az alapanyagok és technológiák olyan újak, hogy sem nekik, sem a gyártóknak nem volt elég idejük tesztelni a minőséget. Ez pedig rejt magában némi kockázatot üzleti szempontból is: „Ha visszahoznak egy olyan a terméket, ami innovatív, új alapanyagból készült, az sajnos az egész Prezentre és a többi termékre is rányomja a bélyegét.”

Tárgyak, amelyek belülről is szépek

Miközben beszélgetünk, folyamatosan nézelődök is. Jó érzés a szeretettel és szívvel készített termékek között lenni, különleges hangulatuk van. A Prezentben tényleg belülről is szép minden. Tudjuk, honnan jönnek a termékek, kik készítették őket, milyen körülmények között, milyen alapanyagokból. Nem mehetünk el amellett, hogy ez az árukban hogyan mutatkozik meg.

Nem tudjuk felvenni a versenyt a fast fashionnel vagy a tömeggyártással. Aki ezzel tisztában van, és úgy lép be ide, az tudja, hogy mire számítson.

Aki nincs tisztában az árazással, az nyitottan áll hozzá, és neki el tudjuk magyarázni, miért kerül egy termék ennyibe. Ha elkezdenék iskolába járni újra, akkor nem a 2200 forintos Malinovka füzetekbe kezdenék el írni, mert másra valók” – mondja Dea.

Egyre tudatosabb magyar vásárlók

„Azt tapasztaljuk, hogy egyre nő a tudatosság a magyar vásárlókban. A visszatérő vevőink, ha nem is térnek be minden hónapban, de évente kétszer biztosan megfordulnak nálunk. A legtöbben érdeklődnek, nyitottak az új dolgok iránt.

Ha pár dolgot vásárolnak is, az már nekünk nagyon szívderítő. Tudjuk, hogy pozitív élményekkel távoznak, vissza fognak jönni megint és viszik az alkotóink hírét.”

Ha te is szívesen benéznél a Prezentbe, megteheted offline és online is (a webshopot ide kattintva találod). Kövesd őket a Facebookon és az Instagramon, az üzletben található márkák listájáért pedig kattints ide.

Szponzorált tartalom. A cikk megjelenését a Prezent támogatta.

(Visited 1 486 times, 2 visits today)